AVIA BH-4

BH-4 s nenabarvenými kryty

      Po katastrofě prvního prototypu Avie BH-3  6. června 1922 byly MNO objednány u Avie dva další prototypy tohoto stroje, každý s jiným motorem. Stroj s motorem HS 8Ba byl označen Av-HS-3.01, po změně označování pak B-4, továrně pak BH-4. Stroj byl zalétán pravděpodobně na konci roku 1922, nebo počátkem roku 1923. Přesné datum jsem zatím nezjistil. Byl vyroben pouze jeden prototyp, neboť jako stíhačku s tímto motorem MNO vybralo typ Letov Š-4.

Technický popis - Jednomístný, jednomotorový, vzpěrový dolnoplošník. Celodřevěná kostra byla potažena částečně překližkou, zbytek pak plátnem. Krycí plechy motoru duralové. Řadový motor poháněl dvoulistou vrtuli. Podvozek pevný, záďový, s ostruhou.
Barevné provedení - prototyp byl celý natřen světlou zelenou, stejnou jako prototyp BH-3. Jsou mi známy dvě fotky, na jedné z nich stroj nemá natřeny kryty motoru a není vyzbrojen (je v titulku stránky), na druhé je natřen celý a je vyzbrojen. Na křídlech a SOP praporové znaky. Na trupu pak vojenské označení Av-HS-3.01.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

10,25 m

Délka

6,47 m

Nosná plocha

15,76 m2

Hmotnost prázdná

724 kg

Motor

HS 8Ba - 164 kW

Maximální rychlost

222 km/h

Dolet

510 km

Dostup

6 700 m

Stoupavost

4,2 m/s

Výzbroj

2 x Vickers 7.7 mm

MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
Omega modelsAvia BH-4resin1996-7 ? nepříliš dobrá kvalita povrchu
PODKLADY
seriál Československá křídla 1918-39L+K 1975-77J. Krumbachfoto
Čs. letadla IV. Němečekfoto, text




Avia BH-4.1 neboli Av-HS-3.01, jediný prototyp, 1922 nebo 1923

Model 1:72 - Omega models, resinový model kombinován se vstřikovanou Avií BH-3 od KoPro - postaven červenec 1998
Barvy Agama, Humbrol, Revell, obtisky čísel vlastní výroba na laserové tiskárně, prapory z barevných ploch
model BH-4 model BH-4
model BH-4 model BH-4
      Průměrný resin model, problém byl u mého kusu s motorovou částí, tam jsem si dosyta užil tmelení a broušení. Spousta propadlin a nerovností. Vadou je také kokpit, ten je řešen dírou s naznačenou sedačkou. Já ji obtížně zvětšil alespoň pro palubní desku a knypl. Lepší je ale asi rada chytřejších - odvrtat zespodu, vybavit a zakrýt plastikovou destičkou. Většinu ostatních dílů jsem převzal ze vstřikovaného modelu Avia BH-3 od KP, neboť letouny byly až na motor s jeho kryty a výš umístěnou VOP se vzpěrami identické. Původní díly měly nekvalitní povrch se spoustou nálitků a bublinek. Model byl bez obtisků, ty jsem poskládal z barevných polí a nápis na trupu vytiskl na laserovce. Později již prý byly obtisky přidány. Zbarvení je možné pouze jediné - prototypu, v návodu je dostatečně popsáno. Maximálně můžete zvolit variantu s nenabarvenými kryty motoru. Pneumatiky se na fotkách jeví příliš světlé než aby byly černé. Takže asi světle šedé nebo béžové.

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku