LETOV Š-21

Š-21 Š-21
     Se zavedením stíhacích typů Letov Š-20 a Avia BH-21 do výzbroje vyvstal požadavek na ekonomičtější cvičný stíhací typ. Ten se měl svými letovými vlastnostmi a charakteristikami co nejvíce blížit bojovým strojům a jeho výhodou měly být nižší provozní náklady v důsledku slabšího instalovaného motoru. Avia tento problém vyřešila typem BH-22 - odlehčeným a mírně upraveným drakem bojového typu s motorem HS 8Aa o výkonu pouze 180 koní. Podobnou cestou kráčel při vývoji cvičného stroje i Letov. Zkonstruoval typ Š-21 (původní označení bylo ŠA-20), jenž měl maximálně odlehčený a mírně upravený drak Š-20. Největším viditelným rozdílem byl čelní chladič a jiné ocasní plochy u cvičného typu. Havárie prototypu v listopadu 1925 situaci zkomplikovala. Továrna stroj zrekonstruovala, ale jeho letové vlastnosti MNO nepřesvědčili a objednávka na dvacet sériových strojů byla odvolána. Koneckonců i Š-20 nebyla po letové stránce právě ideální. A tak na tomto poli kralovala cvičná Avie BH-22.

Technický popis - Jednomístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník typické stavby firmy Letov. Trup z ocelových trubek potažený plátnem a částečně duralovými plechy. Křídlo dřevěné, potažené plátnem. Řadový motor, dvoulistá, dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - Letov Š-21 byl opatřen standartní kamufláží hnědá-okr-zelená/hliník. Protože tento typ měl oválný trup (stejně jako Š-1 a Š-20) byl tedy trup kamuflován horními barvami i zespodu. Praporové znaky na obvyklých pozicích.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

10,10 m

Délka

7,53 m

Nosná plocha

19,60 m2

Hmotnost prázdná

641 kg

Motor

Škoda HS 8Aa - 132 kW

Maximální rychlost

210 km/h

Dolet

420 km

Dostup

4 000 m

Stoupavost

4,6 m/s

Výzbroj

0

MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
není mi znám žádný model tohoto stroje
PODKLADY
Čs. letadla IV. Němečekfoto, text

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku