AVIA BH-22
     Se zahájením výroby a zaváděním Avie BH-21 do výzbroje vyvstala potřeba ekonomického cvičného letounu, který by byl vlastnostmi co nejblíže bojovému stroji, jehož provoz by však byl hospodárnější. Letov nabídl Š-21, Avia zabudovala do mírně změněného draku BH-21 slabší motor HS 8Aa, odlehčila konstrukci a v první polovině roku 1925 byl nový stroj zalétán. V srpnu 1925 jej předvedla továrna zástupcům MNO. Jista si svým úspěchem, začala továrna připravovat sériovou výrobu bez konkrétní objednávky. Ta přišla až v červnu 1926, (zněla na 18 ks) a díky připravenosti výroby dostala armáda první stroje ještě v témže měsíci.  Druhá série 30-ti ks se stavěla od roku 1927 do října 1928. Nové stroje byly zařazeny vždy po dvou k jednotlivým plukům a zbylá většina strojů se dostala do "stíhací" pilotní školy v Chebu. Existence tohoto stroje a BH-21 odstartovala úspěšný vzestup našich akrobatických pilotů na mezinárodní scéně. Na BH-22 začínali takoví mistři, jako byli Novák, Široký, Hubáček.  Stroje BH-21 a BH-22 jsou si velmi podobné, na fotografiích je lze velmi snadno zaměnit.  Zajímavé je, že zpětným ozbrojením typu vznikly dva kusy nočního  stíhacího stroje Avia  BH-23.
Technický popis - jednomístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník. Dřevěná kostra trupu potažena překližkou, dřevěná kostra křídla k druhému nosníku taktéž potažena překližkou, jako celek plátnem.  Řadový motor, dvoulistá, dřevěná vrtule.  Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - letouny měly standartní tříbarevnou kamufláž té doby - hnědá, okr, zelená/hliník. Standartní praporové znaky na obvyklých místech - konce křídel a SOP. 
Po roce 1926 jsou známé stroje se zbarvením cvičných strojů  - s hnědým trupem a stříbrnými plochami. V tomto provedení jsou známy snímky strojů ještě s praporovými znaky. K přetření bojové kamufláže na cvičnou tedy zřejmě došlo  těsně před rokem 1926, případně na přelomu 1926-27. V pozdějším období (30, léta) byly letouny přetírány celé  stříbrnou. Kokardy na stříbrném podkladě pak měly červený lem.
| ZÁKLADNÍ     TTD | 
| 
 Rozpětí   | 
 8,90 m  | 
| 
 Délka  | 
 6,87 (6,66) m   | 
| 
 Nosná plocha  | 
 21,96 (31,9) m2   | 
| 
 Hmotnost prázdná  | 
 686 (640) kg  | 
| 
 Motor   | 
 Škoda HS 8Aa - 132 kW  | 
| 
 Maximální rychlost  | 
 216 (205) km/h  | 
| 
 Dolet   | 
 500 (460) km   | 
| 
 Dostup  | 
 5 000 (6 500) m  | 
| 
 Stoupavost  | 
 3,7 m/s  | 
| 
 Výzbroj  | 
  0  | 
| TTD jsou z Čs. letadel, v závorkách pak z LK.  | 
| MODELY 1:72 | 
| firma | název | provedení | doba vzniku  | poznámka | 
| KoPro | Avia B-21 | vstřikovaný | polovina 80. let | možná je pouze středně náročná konverze z tohoto modelu. | 
PODKLADY | 
| Čs. letadla I | V. Němeček | foto, text,  |  | 
| Vzduch je naše moře | J.Rajlich, J.Sehnal | foto, text, bokorysy | 
| LK  2/83 | malé letectvo | bokorysy | 
| LK  9/84 | malé letectvo | výkres, foto, text | 
Avia BH-22 před zařazením k jednotce v období po roce 1926  | 
| Model 1:72 -  konverze modelu KoPro z  80. let  | 
| Barvy  Revell, obtisky ze stavebnice BH-21 | 
	  | 
       	  | 
  | 
 Konverze vypadá jednoduše, bohužel až tak zase jednoduchá není. I když většina dílů může zůstat netknutá, problém zkrácení trupu a úpravy mezikřídelních vzpěr dá zabrat. Navíc je původní vrtule nepoužitelná. Zbarvení je pak možné  trojí, ale to jsem již zmínil výše.  Vše je ostatně popsáno v malém letectvu věnujícím se této přestavbě.