Ansaldo S.V.A. 10

S.V.A. 10 v roce 1919, pravděpodobně v Nitře.

     Tento typ vznikl úpravou verze S.V.A. 5 na dvoumístné provedení. S.V.A. 5 byl úspěšný italský víceúčelový letoun, sloužící jako stíhací i velmi lehký bombardovací a průzkumný letoun. Příznivci letounů 1. sv. války by Vám jistě podrobně popsali jeho nejslavnější akci - letákový nálet na Vídeň. Já jej vynechám a konstatuji, že vznikly dvě dvoumístné verze - devítka a desítka. První z nich má být cvičná, druhá průzkumná, ozbrojená jedním pohyblivým kulometem pozorovatele. Stroj mohl nést 90kg pum, což nebylo mnoho. K nám se údajně dostali dvě S.V.A. 9 z Itálie, odkud na nich přilétli čeští piloti a jednu S.V.A. 10 zde zanechala italská vojenská mise při svém odjezdu (víceméně vynuceném svým chováním při bojích s Maďarskou republikou na Slovensku). S tím však nekorespondují uváděné fotografie a bokorysy. Podle nich existovali "desítky" dvě - jedna s číslem 2 na SOP a druhá s číslem 4. Stroje převzalo naše letectvo a ke své spokojenosti je používalo v Nitře a Olomouci. Stroje jsou mi z fotografií známy jen s původními výsostnými znaky Itálie, foto letounů již s našimi znaky jsem zatím nikde neviděl.

P.S. K tomuto letounu mám jen pár kusých informací, takže se za případné nepřesnosti omlouvám a rád přijmu jakékoliv doplnění.

Technický popis - Dvoumístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník pravděpodobně celodřevěné stavby. Řadový motor, dvoulistá, dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - Nejspíš celé křídla v barvě plátna, trup v barvě překližky, krycí plechy motoru také v přírodní barvě. Na křídlech a trupu italské kokardy, na SOP trikolora. Označení typu jak na trupu, tak i na SOP. Na SOP ještě individuální číslo stroje.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

9,18 m

Délka

8,10 m

Nosná plocha

??,?? m2

Hmotnost prázdná

???? kg

Motor

SPA 6 - 163 kW

Maximální rychlost

210 km/h

Dolet

vytrvalost 3-5 hod.

Dostup

7 000 m

Stoupavost

?,? m/s

Výzbroj

naše stroje pravděpodobně bez výzbroje

MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
RVHPAnsaldo S.V.A. 10resin 90. létaprůměrná kvalita
PODKLADY
Vzduch je naše mořeJ.Rajlich, J.Sehnaltext, bokorys
Čs. letectvo 1918-1924J. Rajlich, J. Sehnal foto
Návod modelu RVHPtext, výkres

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku