AVIA BH-33

BH-33 BH-33
Jako PZL P-A sloužily tyto licenčně vyrobené stroje v Polském letectvu.

     Zkoušky pokusného prototypu BH-21J vedly k poznatku, že pro plné využití vyššího výkonu motoru Jupiter je nutné pečlivěji zakapotovat motor a drak letounu celkově přizpůsobit. Do stavby se tak dostal zdokonalený stroj pod označením BH-33. První let prototyp podnikl 27. září 1928 a během přejímacích zkoušek pro MNO v říjnu se potvrdilo, že výkony stroje jsou na velmi vysoké úrovni a patří k evropské špičce. Bohužel koncepce stavby draku velmi rychle zastarala. Přelom dvacátych a třicátych let byl bohatý na novinky a Avia nestačila držet krok. Nadějny stroj tak byl pro čs. letectvo vyroben celkem v pěti kusech plus prototyp. Stroje byly přezdívány "dřevák" a sloužily zřejmě jen v učilišti. Dodávka se uskutečnila v roce 1929, v témže roce byly dodány i tři kusy do Belgie kde továrna doufala v navázání na úspěch licenční stavby BH-21. K tomu však nedošlo. Jedna z belgických BH-33 se po vypuknutí občanské války ve Španělsku dostala po nezbytné opravě do řad republikánského letectva, kde sloužila pravděpodobně jako cvičný stroj. Foto v republikánském markingu však bohužel není známo. A tak jediným výrazným úspěchem typu BH-33 byla licenční výroba v Polsku. Pod označením PWS-A tam bylo vyrobeno 50 kusů. Ty sloužily až do nástupu hornoplošníků PZL P-7. Jako zajímavost bych uvedl, že Na BH-33 alias "dřevák" navázalo provedení BH-33E s kovovou kostrou trupu BH-33E.

Technický popis - jednomístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník. Dřevěná kostra trupu potažena překližkou, dřevěná kostra křídla k druhému nosníku taktéž potažena překližkou, jako celek plátnem. Hvězdicový motor, poháněl dvoulistou, dřevěnou vrtuli, u prototypu i kovovou vrtule Ratier (její listy tvořily listy zkrouceného plechu). Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - letouny měly standartní kamufláž té doby khaki/hliník. Obvyklé znaky na křídlech a SOP. Na trupu bílý obdélník, nebo označení c a příslušné pořadové číslo stroje v učilišti.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

8,90 m

Délka

7,04 m

Nosná plocha

22,20 m2

Hmotnost prázdná

830 kg

Motor

Walter "Jupiter" VI - 330 kW

Maximální rychlost

285 km/h

Dolet

450 km

Dostup

9 500 m

Stoupavost

10,5 m/s

Výzbroj

2 x Vickers 7,7 mm

MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
není mi znám žádný modelje možná pouze konverze z Avia BH-21 od KoPro, kdysi jsem ji takto postavil
PODKLADY
Čs. letadla IV. Němečekfoto, text, výkres
Vzduch je naše mořeJ.Rajlich, J.Sehnalfoto, text, bokorys
LK 10/1985malé letectvovýkresy, foto, text
HPM 10, 11/1994profilvýkres, foto, text, bokorysy

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku