AVIA B-35, B-135, Av-135

Přes krátký život B-35.1 se zachovalo poměrně dost snímků ... B-35.2 létal natřen hliníkovou barvou, a lišil se vizuelně jen drobnostmi.
umožnujících poměrně přesně ... zrekonstruovat kamufláž.
Takto vypadal prototyp během továrního zalétávání. Nesl kokardu pouze na SOP....  ...a takto vypadal prototyp po předání do VTLÚ. Nesl již všechny kokardy a na trupu označení příslušnosti do VTLÚ "s3".
B-35.2 byl poslední prototyp s čs. znaky. Tak skončil druhý prototyp
Třetí prototyp se zatahovacím podvozkem a křídlem s rovnou náběžnou hranou zalétávali již s německým označením
     Avia B-35 byla moderním stíhacím samonosným jednoplošníkem z roku 1938. Byla obdobou, i když opožděnou, strojů MS-406, I-16, Bf-109, Hurricane, Spitfire, P-36, Fokker D.21 .... Konstrukční práce zahájil tým ing. Novotného v polovině roku 1936. První prototyp mohl být zalétán teprve 28.září 1938, tedy pro těžce zkoušenou republiku příliš pozdě. Navíc k pohonu musel být využit "pouze" motor HS 12Ydrs o 860 k a nikoliv předpokládaný Avia 12Y-1000 o 1 000 k. Stejně tak vrtule byla použita pouze dvoulistá místo předpokládané třílisté a podvozek prozatimně zůstal pevný. Přesto si během zkoušek získal oblibu u pilotů pro svou snadnou ovladatelnost a obratnost. Toto hodnocení později potvrzovali i bulharští a němečtí piloti, kteří si stroj mohli vyzkoušet. 9. listopadu byl stroj předán ke zkouškám VTLÚ a byla mu instalována kanónová verze motoru s označením HS 12Ycrs. Již 22. listopadu však stroj naprosto zničil v důsledku letecké nekázně a sám při ní zahynul četař Arnošt Kavalec. Předposlední den roku 1938 vzlétl druhý prototyp odlišný na první pohled jen v maličkostech. MNO v lednu objednalo předběžně sérii 10 kusů tohoto typu i když vývoj a zkoušky ještě pokračovaly. Ale v té době už tempo a snaha u všeho co se týkalo obrany zbytku republiky značně poklesla. Všem bylo jasné, že druhá republika se v reálu může bránit jakémukoliv agresorovi jen stěží. Ještě v únoru si stihli stroj vyzkoušet bulharští piloti, neboť Bulharsko o stroj projevilo velký zájem. Po okupaci nařídili Nemci pokračovat ve vývoji typu, neboť i jim se jevil jako nadějný. Jejich pilot Francke si Avii vyzkoušel už 19. dubna a nešetřil prý chválou. Další vývoj by vlastně měl být již mimo rámec těchto stránek. Třetí prototyp byl zalétán 20.6.1939 a lišil se hlavně křídlem s rovnou náběžnou hranou. Sice byla výrobně jednodušší, ale dosti to ubralo eleganci stroje :-). Naopak nově instalovaný zatahovací podvozek prospěl výkonům stroje. Po čase byl tento prototyp přeznačen z B-35.3 na B-135.1. V listopadu téhož roku pak havaroval i druhý prototyp při testu třílisté vrtule Hamilton Standart. V červnu 1940 si typ znovu vyzkoušeli piloti Bulharského letectva, tentokrát typ B-135 a Bulharsko uzavřelo kontrakt na 12 kompletních strojů a 50 motorů pro uvažovanou stavbu 50 kusů v licenci. Výroba se však zdržela a tak hotové stroje byly vypraveny do Bulharska až počátkem roku 1943 a to již nemohly být považovány za moderní, hlavně díky výkonu motoru. Ten zůstal stále stejný a v roce 1943 bylo 860 koní už trochu málo. V Bulharsku nakonec žádné stroje sami nevyrobily a Avie zařadily do stíhací školy Dolna Mitropolja. Čtyři kusy se měly zůčastnit v roce 1944 útoku na spojenecké bombardéry a měly sestřelit jeden Liberator. Ale o tom, zda tomu tak bylo se vedou spory. Historie "československého spitfajra" tak skončila velmi záhy a nešťastně službou na straně toho, proti komu měla bránit samostatnost republiky.

Technický popis - Jednomístný, jednomotorový, samonosný dolnoplošník smíšené konstrukce. Kovová kostra trupu potažena elektronovými kryty a dřevěnou karoserií potaženou plátnem. Křídlo celodřevěné, průběžné, potažené tzv. "pancéřovou překližkou". To byla kombinace překližky a hliníkové fólie. Podvozek pevný, kapotovaný, u B-135 zatahovací, s ostruhou. Řadový motor. Vrtule kovová dvoulistá firmy Letov, na prototypech bylo zkoušeno několik typů dřevěných a kovových vrtulí dvoulistých a jeden či dva typy třílisté vrtule.

Barevné provedení - první prototyp byl opatřen novým typem kamufláže připraveným k zavedení na přelomu let 1938 a 1939. Tato kamufláž do jisté míry znamenala návrat k tříbarevnému schématu z let 1922-26. odstíny barev byly jiné, zmenšili se rozměry barevných polí a spodní plochy obdržely nástřik světle šedou barvou. Přechody polí byly neostré a přechod spodní šedé do horních barev byl vlnovkovitý. Během továrních zkoušek obdržel prototyp výsostné znaky pouze na směrovce, po předání VLUS dostal kokardy i na křídlo a na trup bylo doplněno označení příslušnosti k VLUS "s3". Druhý prototyp létal zbarven celý hliníkovou barvou se všemi znaky na standartních pozicích, třetí pak pravděpodobně celý světlešedý. Je zajímavé, že na B-35.1 a B-35.2 již nebyly kokardy velké zhruba 90 % hloubky plochy na níž ležely , jak tomu mělo být podle předpisů. Na trupu německá imatrikulace. Zbarvení bulharských letounů se udává jako zelená zhora (možná i původní čs. khaki), spodní plochy světle šedomodré. Na boku trupu a křídle pak bulharské znaky, na směrovce trikolora, bílé identifikační číslo stroje bylo z obou stran trupu a také na křídle. Naproti tomu návod v modelu od RS models udává horní plochy v kombinaci RLM 70 a 71 v typické německé lomené kamufláži.

ZÁKLADNÍ     TTD   B-35

Rozpětí

10,85 m

Délka

8,50 m

Nosná plocha

17,00 m2

Hmotnost prázdná

1690 kg

Motor

Avia HS 12Ycrs - 632 kW

Maximální rychlost

485 km/h

Dolet

550 km

Dostup

8 500 m

Stoupavost

13,0 m/s

Výzbroj

2x vz. 30 7.92 mm
1 x Oerlikon (asi nikdy nemontován) 20 mm
100 kg pum

ZÁKLADNÍ     TTD  Av-135

Rozpětí

10,85 m

Délka

8,50 m

Nosná plocha

17,00 m2

Hmotnost prázdná

2063 kg

Motor

Avia HS 12Ycrs - 632 kW

Maximální rychlost

535 km/h

Dolet

940 km

Dostup

9 500 m

Stoupavost

13,4 m/s

Výzbroj

2x vz. 30 7.92 mm
1x MG FF 20 mm
100 kg pum

MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
KoProAvia B-35.1vstřikovaný model1. pol. 70. let? přes svůj věk vcelku slušný model, problematická je dnes kabina
RS modelsAvia B-35.2resin2. pol. 90. let bez obtisků, i třílistá vrtule
RS modelsAvia B-135resin, doplňky bílý kov2. pol. 90. let v mém exempláři příliš mnoho malých bublinek na povrchu dílů, podvozkové nohy z bílého kovu se snadno ohýbají, jinak velmi pěkný model
PODKLADY
Letadla čs. pilotůV. Šorelbarevný bokorys, text
Čs. letadlaV. Němečekvýkres, foto, textjediný mně známý kompletní výkres
LK 9/1975monografie B-35.1
LK mezi čísly 6 až 12/1975recenze kitu, malé letectvo
HPM 2/92
HPM 4/94profil B-135text, výkres, foto, bokorysy

model 1:72 - B-35.2 konverze Kopro --- postaven velmi dávno

B.35.2, továrna Avia, 1939,

model 1:72 - Av-135 RS Models --- 1997 nebo 1998

Av-135, letecká škola, Bulharské královské letectvo, 1943




B.35.2, továrna Avia, 1939

model 1:72 - konverze B-35.1 od KoPro - postaven v osmdesátých letech
barvy Revell, obtisky z B-35.1

 

Av-135, Bulharské královské letectvo, letecká škola, 1943

model 1:72 - Av-135 RS Models --- 1997 nebo 1998
Barvy Agama, Humbrol, Revell, obtisky z modelu

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku