AERO A-104

A-104 v původní podobě s chladičem podobným  chladiči Ab-101. A-104 v původní podobě z jiného pohledu.
A-104 s elegantnějším a aerodynamicky výhodnějším chladičem

     Továrna Aero si byla v polovině třicátých let vědoma neuspokojivých výkonů svých dvouplošníků A-100, A-101 a Ab-101. Vypracovala proto projekt A-100b, který představoval přepracování A-100 na vzpěrový hornoplošník s kovovou kostrou křídla. MNO jeho vývoj dlouho neumožnilo, neboť dlouho doufalo v brzký nástup modernějších strojů. Teprve v roce 1936 po zjištění, že takovéto stroje se dají očekávat nejdřív v roce 1939, povolilo projekt realizovat. Za základ byl použit téměř nezměněný trup Ab-101, prostory osádky byly zakryty odsouvatelnými překryty. Postupně se měnil tvar chladiče pod přídí, vzpěry podvozku a křídla. Stroj úspěšně zakončil v prvé polovině roku 1938 vojenské zkoušky. Jeho výkony byly mnohem vyšší, než u dvojplošníků stovkové řady. Bohužel zdržení dvou let ve spojení se zaváděním B-71 způsobilo nezájem o další vývoj a výrobu. Dá se říci, že MNO přímo trestuhodně promarnilo šanci vcelku snadno a levně zmodernizovat zastaralé letouny.

Technický popis - dvoumístný, jednomotorový vzpěrový hornoplošník. Letoun měl celokovovou kostru potaženou částečně plátnem a duralovými plechy, zda byla použita i překližka nevím.
Barevné provedení - na jediných dvou mě dostupných fotkách je vidět kamufláž khaki/hliník. kokardy na křídlech a SOP, v původním provedení na trupu bílý obdélník, upravený stroj nesl ve VTLÚ označení s25.

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

15,50 m

Délka

10,80 m

Nosná plocha

35,40 m2

Hmotnost prázdná

2 045 kg

Motor

Walter Super Castor - 316 kW

Maximální rychlost

330 km/h

Dolet

1 000 km

Dostup

9 000 m

Stoupavost

6,8 m/s

Výzbroj

3? x vz.30 7,92 mm
200 kg pum

MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
není mi znám žádný model
PODKLADY
Čs. letadla IV. Němečekfoto, text,
Čs. letectvo v roce 1938M. JohnBaroko&Fox, 1996text

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku