Voisin Voi 10BN.2

Tento stroj skončil havárií již v roce 1920.

     V roce 1919 nám Francie jako gesto dobré vůle a pro rozvoj přátelských a spojeneckých vztahů věnovala celkem 115 letounů. Dalším faktorem, proč Francie byla takto "štědrá", asi byla snaha vytvořit v nově vznikajícím státě určitou "závislost" na svém leteckém průmyslu a získat tak potenciálního odběratele. To však samozřejmě nikde oficiálně nezaznělo a je to určitý dohad. Pro ČSR tehdy dar představoval významnou pomoc, kvalitních letadel se nedostávalo, hlavně stíhaček. Konkrétní typové složení daru bylo: 50 ks stínaček SPAD VII/XIII, 50 ks dvoumístných pozorovacích a lehkých bombardovacích Salmson Sal 2A.2 a 15 ks právě Voi 10BN.2. To byla nejproblematičtější část daru. Sice se říká darovanému koni na zuby nekoukej, ale také se říká čeho je moc, toho je příliš. Tyto naprosto archaické stroje pocházely snad z let 1914-1915 a svým konstrukčním řešením ještě z let předcházejících byly. V podstatě byly neupotřebitelné. Původně to byly noční bombardéry, ale v roce 1919 se o jejich službě v této či jakékoliv roli snad ani nedalo uvažovat. Voisiny zřejmě ani oficiálně nezařadili do služby a jejich využití v LU v Chebu minimální. Poslední z nich ukončily svou službu již v roce 1921. Předpokládám, že spousta pilotních žáků si oddechla. Nad fotografií havarovaného stroje člověku vyvstává otázka, jak to vůbec mohlo létat a jaktože se do takového "papíráku" nebáli piloti sednout. Nicméně je Voi.10 asi jediný vojenský stroj našeho letectva s motorem v tlačném uspořádání.

P.S. Toto je jeden z typů, k němuž mám jen pár informací, takže se za případné nepřesnosti omlouvám a rád přijmu jakékoliv doplnění.

Technický popis - Dvoumístný, jednomotorový, vzpěrový víceúčelový dvouplošník. Řadový motor v tlačném uspořádání, dvoulistá, dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, příďový "kočárkový".
Barevné provedení - Stroje sloužily či spíše nesloužily v původní francouzské kamufláži pro noční bombardéry. Ta sestávala z nátěru modročerné barvy na všech plochách. Nenesly zřejmě jakékoliv výsostné označení Francie a ani naše na ně nebylo aplikováno. Pouze na SOP byl podle fr. předpisů nápis uvádějící typ a výrobní číslo.


MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
není mi znám žádný model tohoto letounu (a popravdě se děsím, že někdo vydá stavebnici tohoto monstra a já si ho budu "nucen" postavit)
PODKLADY
Vzduch je naše mořeJ.Rajlich, J.Sehnalfoto, text, bokorys
Čs. letectvo 1918-1924J.Rajlich, J.Sehnalfoto, bokorys,
Čs. křídla 1918-39J. Krumbach LK 1975-77text

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku