Početní stavy a dislokace čs. letectva


Prosinec 1919

útvarpočet typdislokace
1. letecká setnina4H-B C.I Nitra
2. letecká setnina10SPAD VII Nitra
3. letecká setnina9Salmson Sal 2A Olomouc
4. letecká setnina3Voisin Voi 10BNH-B C.I Cheb
5. letecká setnina5Breguet Bre XIV A Praha
6. letecká setnina6Salmson Sal 2A Vajnory
7. letecká setnina2H-B C.I Užhorod
2Phonix C.I Užhorod
1L.V.G. C.VI Užhorod
Pilotní škola8H-B C.ICheb
1SPAD VIICheb
Letecké sklady32Salmson Sal 2APraha
27SPAD VII a XIIIPraha
Letecké dílny8H-B C.IOlomouc
3SPAD VIIOlomouc
1L.V.G. C.VI Olomouc
1Breguet Bre XIV A Olomouc
1Salmson Sal 2A Olomouc
1Voisin Voi 10BNH-B C.I Olomouc
Celkem bylo v prosinci roku 1919 napočítáno 125 letounů. Otázkou je, kolik z nich bylo reálně využitelných alespoň jako cvičné a kolik bylo plně bojeschopných. Z rozmístění je jasně vidět, že většina perspektivních bojových strojů zatím procházela opravami a prohlídkami v leteckých dílnách či na ně teprve čekala. Je to i přirozené, vždyť přišly v rámci francouzského daru teprve nedávno a u většiny nebylo známo kolik toho má který letoun za sebou.

Takže bráno podle typů, byly stavy takovéto:
41ksSPAD VII a XIII
48ksSalmson Sal 2A
4ksVoisin Voi 10BN
6ksBreguet Bre 14A
2ksL.V.G. C.VI
22ksH-B C.I
2ksPhonix C.I


O rok a něco později, došlo k pokusu o obnovení habsburské monarchie, a ČSR byla nucena provést opatření, pokud by vznikly nějaké nároky na její území. V hlášeních prezidentu republiky je zachován i tento poněkud tristní výčet letecké techniky podle typů k 1.2.1921. Z celkového počtu 253 letounů byl jeden ke zrušení, dva jako učební pomůcka, 116 školních, 127 nouzově bojeschopných a celých 7!!! plně bojeschopných. (tři první Š-1 a čtyři Sal 2A). To byl jistě neradostný pohled po dvou letech budování letectva.

1. únor 1921

44ksSPAD VII
2 ksSPAD XIII
2 ksL.F.G. Rolland D.VIb
1 ksFokker D.VII
47ksSalmson Sal 2A
12ksBre 14A
3 ksPhonix C.I
3 ksRumpler C.VII Rubild
3 ksL.V.G. C.VI
3 ksLetov Š-1
27ksH-B C.I
18ksH-B B.I
13ksVoisin Voi 10BN
18ksAe-01
31ksAlbatros B.II
1 ksFokker B.II
(učební pomůcka)
22ksAnatra Anasal
1 ksOeffag C.II
1 ksD.F.W. B.I
1 ksAviatig C.I Berg
(učební pomůcka)


Květen 1923

letka/letecký plukpočet typdislokace
31. stíhací/3.3Spad VIINitra
6Spad XIII
1Rumpler C.VII Rubild
1Phonix C.I
32. stíhací/1.3SPAD VII Praha-Kbely
8Spad XIII
33. stíhací/2.7SPAD VIIOlomouc
4Spad XIII
1Albatros B.II
34. stíhací/1.7SPAD VII Praha-Kbely
1Brandenburg C.I
6Aero A-14
6Aero A-1
1. pozorovací/2.10Letov Š-2Olomouc
2Salmson Sal 2A
2Letov Š-10
1Anatra DS Anasal
2. pozorovací/1.10Letov Š-2Praha-Kbely
2Salmson Sal 2A
2Letov Š-10
1Aero A-1
3. pozorovací/2.4Letov Š-2Olomouc
1Letov Š-1
10Breguet Bre-14A
5. pozorovací/3.2Letov Š-1Nitra
2Letov Š-2
2Salmson Sal 2A
1Aero A-1
6. pozorovací/3.6Letov Š-2Vajnory
2Salmson Sal 2A
2Letov Š-10
1Aero A-1
7. pozorovací/3.2Letov Š-2Košice
3Salmson Sal 2A
1SPAD VII
8. pozorovací/3.6Letov Š-2Nitra
2Salmson Sal 2A
????????/1.
V knize bohužel označení jednotky chybí. logicky by mělo jít o 4. pozorovací letku, ta však zřejmě vznikla až 1.1. 1924. Takže identita jednotky mi zůstává záhadou.
1Letov Š-1Praha-Kbely
1SPAD VII
4Brandenburg C.I
4Aero A-1
1Anatra DS Anasal
Letecká plukovní dílna/3.1Letov Š-2Nitra
2Salmson Sal 2A
Letecký plukovní sklad/3.1Salmson Sal 2ANitra
Hlavní vzduchoplavecký sklad1Salmson Sal 2AOlomouc
1Brandenburg C.I
6Anatra DS Anasal


V říjnu 1924 byl pohled na čs. letectvo již poněkud lepší. Bohužel stíhací letectvo nebylo stále vyzbrojeno moderním a spolehlivým strojem s čestnou vyjímkou Aera A-18. Z rozmístění a z výzbroje jednotek je jednoznačně vidět, že za hlavního potenciálního protivníka tehdy ČSR považovala Maďarsko.

Výzbroj jednotek v říjnu 1924.
letka/letecký plukpočet typdislokace
31. stíhací/3. 12Aero A-18Nitra
1Avia BH-11
32. stíhací/16Letov Š-4 Praha-Kbely
33. stíhací/2--pouze zapůjčené letounyOlomouc
34. stíhací/11Aero A-12 Praha-Kbely
35. stíhací/28Letov Š-4 Olomouc
1. pozorovací/23Letov Š-1Olomouc
4Aero A-12
2. pozorovací/16Aero A-12Praha-Kbely
3. pozorovací/23Letov Š-2Olomouc
9Bre-14A
4. pozorovací/12Aero A-12Praha-Kbely
8Aero A-15
5. pozorovací/38Aero A-12Nitra
1Avia BH-11
6. pozorovací/37Letov Š-2Vajnory
1Avia BH-11
7. pozorovací/38Letov Š-2Košice
1Avia BH-11
8. pozorovací/38Aero A-12Nitra
1Letov Š-2
1Avia BH-11
71. lehká bombardovací/19Letov Š-6 Praha-Kbely
81. těžká bombardovací/110Bre-16BN Praha Kbely
Náhradní letka/1.3Letov Š-2 Praha-Kbely
2Aero A-12
4Avia BH-11
Náhradní letka/2.1Aero A-15Olomouc
2Aero A-12
2Letov Š-6
1Letov Š-2
4Avia BH-11
Náhradní letka/3.1Aero A-15Nitra
2Aero A-12
Letecký plukovní park/3.2Letov Š-2Nitra
2Aero A-12
VLU Cheb8Aero A-15Cheb
8Aero A-12
3Aero A-18
6Avia BH-3
2Letov Š-4
4Letov Š-2
Hlavní letecké dílny5Letov Š-2 Olomouc
2Letov Š-4
1Avia BH-11
9Letov Š-1
2Aero A-18
1Aero A-15
2Bre-14
Dalších 21 letounů bylo v přejímacím řízení či dokončováno v továrnách.

Vezmeme-li to opět podle typů:
12ksLetov Š-1
34ksLetov Š-2
18ksLetov Š-4
11ksLetov Š-6
45ksAero A-12
19ksAero A-15
17ksAero A-18
6ksAvia BH-3
14ksAvia BH-11
11ksBre-14A
10ksBre-16BN