LETOV Š-31

Š-31 Š-31
Š-31 Š-31
uvádí se, že jde o letoun štábního kapitána Kally Š-31 6.LP

     Ve druhé polovině 20. let bylo v Letovu stejně jako v ostatních továrnách do několika letounů té doby zastavěn výkonný a lehký motor Jupiter. Stalo se tak i u typu Š-20, konkrétně u prototypu se štíhlejším trupem označeným Š-20R. Po zástavbě hvězdicového jupiteru byl přeznačen na Š-20J. Stejně jako u Avie BH-21J došlo k výraznému zlepšení stoupavosti a dostupu, aniž by se zvýšený výkon motoru nějak výrazně projevil na rychlosti. Ta vlivem vysokého čelního odporu nezakrytovaného motoru zůstala na hodnotách původních typů. Letov i Avia na poznatky reagovaly podobně - stavbou stroje o vyšší pevnosti lépe tvarovaného trupu s dokonaleji zakapotovaným motorem. Vznikl tak typ Š-31. Ten se od původní Š-20 odlišoval jednak stejnou hloubkou obou křídel, jiným tvarem ocasních ploch (ty měly svůj vzor v OP Š-16) a kratším a ještě bachratějším trupem. K aerodynamickému zakrytí motorů se zkoušely mnohoúhelníkové prstence (pro každý válec jedna strana) a samostatné přilbovité kryty. Nic z toho se však příliš neosvědčilo kvůli špatnému chlazení motorů a tak nakonec sériové stroje létaly s nekrytými motory. V letech 1931-32 bylo tedy postaveno 32 ks Š-31, tehdy již však beznadějně zastaralých strojů svými výkony zaostávajícími za standartem doby. Opět šlo o nouzovou zakázku kvůli zaměstnanosti továrny. Stroje nicméně byly velmi obratné a dobře se hodily k akrobacii. Stroje sloužily vzhledem ke svým nedostatečným výkonům převážně u 2. LP. Ten byl takovou popelkou mezi našimi jednotkami, pro něj zbývaly většinou podřadnější stroje vzhledem k nejmenšímu riziku ozbrojeného střetu v tomto regionu. Některé stroje se objevily i u 6. LP, jež tehdy ještě nebyl výhradně bombardovací. Na těchto strojích létala akrobatická skupina škpt. J. Ambruše.

Technický popis - Jednomístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník. Kovová kostra trupu z oceli, křádla v kombinaci ocel, dural. Celek byl potažen plátnem kromě trupu před kabinou kde byly duralové plechy. Hvězdicový motor, dvoulistá, dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - Letovy Š-31 sloužily ve standartní kamufláži khaki/hliník. Výsostné znaky na obvyklých pozicích, na trupu znak 2. či 6. LP a písmeno s číslem. Jediným oživením byla namalovaná hlava indiána na stroji štábního kapitána J.Kally (viz bokorys)

ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

9,80 m

Délka

7,15 m

Nosná plocha

21,80 m2

Hmotnost prázdná

Motor

Walter "Jupiter" VI - 330 kW

Maximální rychlost

254 km/h

Dolet

320 km

Dostup

8 000 m

Stoupavost

8,3 m/s

Výzbroj

2 x vz.28 7,92 mm pevný

MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
není mi znám žádný model
PODKLADY
Čs. letadla IV. Němečekfoto, text
Vzduch je naše mořeJ.Rajlich, J.Sehnalfoto, text, bokorys
LK 22/1988článek, minivýkres, foto, data

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku