Letov Š-12
|
|
Tak, jako se konstruktéři Beneš a Hajn pokoušeli prosadit stavbu stíhacích jednoplošníků v podobě vyztužených dolnoplošníků, tak se zase na druhé straně pokoušel konstruktér Letova A. Šmolík prosadit se stíhacími jednoplošníky v podobě parasolů. Po Š-3 přišel na scénu další pokusný hornoplošník v podobě Š-12. Š-12 vznikl v roce 1924 převzetím standartního trupu z typu Š-4, na nejž bylo posazeno nové křídlo. To využívalo původních závěsných kování na trupu dvojplošníku Š-4. Tím se celá přestavba velmi zjednodušila. Stroj měl prý mnohem příjemnější vlastnosti při přistávání. Š-12 se sériově nestavěl, byl postaven pouze jeden prototyp.
Technický popis - Jednomístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník. Kostra křídel dřevěná, kostra trupu a OP již kovové. Potah plátěný až na pár krycích plechů. Řadový motor, dvoulistá, dřevěná vrtule. Podvozek pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - Letov Š-12 je z fotografie znám v přírodním zbarvení materiálu z nhož byl zhotoven. Dokonce chybí i výsostné znaky, což v té době nebývalo zvykem.
ZÁKLADNÍ     TTD |
Rozpětí |
9,40 m |
Délka |
6,58 m |
Nosná plocha |
15,55 m2 |
Hmotnost prázdná |
673 kg |
Motor |
HS 8Ba - 162 kW |
Maximální rychlost |
220 km/h |
Dolet |
470 km |
Dostup |
6 000 m |
Stoupavost |
4,3 m/s |
Výzbroj |
??? |
MODELY 1:72 |
firma | název | provedení | doba vzniku | poznámka |
zatím jsem neviděl žádný model tohoto stroje | |
PODKLADY |
Čs. letadla I | V. Němeček | foto, text | |