![]()  | 
![]()  | 
![]()  | 
![]()  | 
![]()  | 
     V roce 1918 vyrobila německá firma L.F.G. celkem asi 353 ks tohoto výkonného a obratného stíhacího letounu, který vzešel ze stejné soutěže jako Fokker D.VII. Měly sloužit jako záloha pro případ nedostatku D.VII, k němu však nedošlo a tak byly  Rolandy postupně přesouvány na méně exponovaná bojiště a k ochraně vnitrozemí. Po válce se stroje objevily v řadě dalších států a dva kusy se dostaly počátkem roku 1920 i k nám. Dodal je Dr. Kroeger, který slíbil dodávku šesti kusů. V únoru 1920 tedy v Chebu přistály stroje čísel 2250/18 a 2253/18. První z nich byl nejdříve přidělen Pilotní škole Náhradního praporu čs. voj. letectví v Praze. Zde 19. června havaroval a v červenci byl odeslán do Hlavních leteckých dílen k opravě. Definitivně opraven a zalétán byl znovu 17. ledna 1921. Poté měl být předán VLU v Chebu, ale při přeletu opět havaroval. Následovala další oprava a zálet v únoru. Při něm se však projevily problémy s motorem a zapalováním a oprava se protáhla. Během března při jednom z dalších vzletů stroj opět havaroval a byl dán do opravy. Po jejím dokončení jiř měl štěstí a od záletu 17. července 1921 sloužil spolehlivě u pokračovací školy. Posloužil i k několika pokusným výškovým letům a ke zkouškám s domácí vrtulí  Štěstí jej však definitivně opustilo 9. července 1922, kdy s ním havaroval rotmistr Machovec. Podle pánů Pyriče a Kaše byl letoun rozštípán na třísky. 
Druhý kus čísla 2253/18 přístál na našem území 19. února 1920 a až do května byl uložen ve skladu. V květnu byl přelétnut na letiště ve Vysočanech k pilotní škole. Když jej 13. července poškodil při přistání, byl odeslán k opravě s poznámkou "velmi spěšné",  svědčící o oblibě typu u nás. Na podzim byl již opraven a přidělen k Pokračovací škole v Chebu. Po kratší přestávce vynucené zničenou vrtulí při jednom ze vzletů s ním havaroval 9. února 1921 při přistání v důsledku nárazu na terénní nerovnost poručík Řepka. Stroj byl vpodstatě zničen, ale přesto jej nechali opravit (spíše znovu postavit) přímo v dílnách v Chebu. 
Už v květnu byl stroj znovu v provozu! V listopadu šel stroj na GO a znovu byl vrácen  do provozu až v květnu 1922. S dalšími přestávkami při opravě draku a motoru stroj sloužil až do roku 1924, kdy se i na něj vztahovalo nařízení o zrušení starších strojů při nejbližší příležitosti (obvykle po vážnější havárii). 15. září 1924 byl stroj oficiálně zrušen. 
Typ byl hodnocen kladně, byl obratný a ovladatelný, snadno se udržoval a byl z něj dobrý výhled. Jako nedostatek se uvádí špatná říditelnost na zemi v důsledku úzkého rozchodu podvozku a přehřívání motoru. 
      
 
Technický popis - Jednomístný, jednomotorový, vzpěrový stíhací dvouplošník. Kostra stroje celodřevěná. Nosné plochy  potaženy plátnem.  Řadový motor, dvoulistá, dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - V prvním období služby létalu zřejmě oba stroje s trupem v barvě materiálu a křídly buď v barvě surového plátna či plátna potištěného lozengovou "kamufláží".  Možné je i, že jeden exemplář nesl lozenge a druhý ne. Jeden stroj je v bokorysech zobrazován s kombinovaným výsostným označením "BC", je to jediný mě známý stroj s touto variantou. Na dalším bokorysu je zobrazen stroj již s praporovými znaky a bílou jedničkou na trupu. Zdá se, že křídla jsou zde naznačena jako jednolitě zbarvená, je však znám snímek s lozenge křídly a prapory. Samozřejmě může jít o druhý kus. Stroj 2253/18 se dočkal i první standartní kamufláže v kombinaci hnědá/okr/zelená, spodní strany hliník. Praporové znaky na standartních pozicích, na trupu bílý, černě lemovaný obdélník vyjadřující příslušnost k VLU Cheb.  
| ZÁKLADNÍ     TTD | |
| 
 Rozpětí  | 
 9,40 m  | 
| 
 Délka  | 
 6,35 m  | 
| 
 Nosná plocha  | 
 ??,?? m2  | 
| 
 Hmotnost prázdná  | 
 ???? kg  | 
| 
 Motor  | 
 Benz Bz-IIIa - 147 kW  | 
| 
 Maximální rychlost  | 
 185 km/h  | 
| 
 Dolet  | 
 cca 460 km  | 
| 
 Dostup  | 
 5 700 m  | 
| 
 Stoupavost  | 
 ?,? m/s  | 
| 
 Výzbroj  | 
 2 x LMG 04/15 7,92 mm  | 
| MODELY 1:72 | ||||
| firma | název | provedení | doba vzniku | poznámka | 
| noname | Roland D.VIb | resin | 90. léta | bez vzpěr, obtisků a drobných dílů, jediným kladem byla cena | 
| Interavia | DFW Roland D.VIa/b | shortrun, lepty | 1999 | i na shortrun nízká kvalita, lepty jsou neuvěřitelně našlapány na sobě, nekvalitní obtisky | PODKLADY | 
|---|---|---|---|---|
| Vzduch je naše moře | J.Rajlich, J.Sehnal | foto, text, bokorysy | ||
| Čs. letectvo 1918-1924 | J.Rajlich, J.Sehnal | foto, | ||
| Čs. křídla 1918-39 | J. Krumbach | LK 1975-77 | ||
| LK 2/96 | letadla 1914-18 | |||
| Stíh. letouny 1. sv. války v Československu | J.Kaše, V.Pirič | foto, text | ||