AVIA BH-33E
	
  | 
  | 
     Tato verze byla pokusem továrny Avia zmodernizovat konstrukci výkonného stroje BH-33. Trup měl nyní příhradovou konstrukci z ocelových trubek s tvarovanou karosérií a jeho eliptické průřez také dovolil aerodynamicky lepší zakapotování motoru. Zalétali jej 28. května 1929. Stroj ve světě představil prvně škpt. Malkovský "Rudý ďábel" v Paříži v roce 1929. Vzbudil s ním ohlas a tak jeden stroj zakoupilo Polsko, tři Sovětský Svaz, tři Jugoslávie, která je vyžila pro závod zeměmi Malé dohody a navíc koupila licenční práva na výrobu. Celkem pak bylo vyrobeno v této zemi přes 40 strojů. Poslední z nich ještě zastihla válka s německem v roce 1941 na letištích jako výcvikové a kurýrní stroje. Přesto při útoku Luftwaffe na letiště měly dva Jugoslávští piloti odvahu vzlétnout na nich proti Bf-109E. Byla to doslova smrtelná odvaha, neboť oba vzápětí byli sestřeleni a zahynuli. Ale zpět do roku 1929. Čs. letectvo koupilo taktéž pro závody Malou dohodou dva stroje. Došlo ještě k vyrobení a zakoupení jednoho stroje s výškovým Jupiterem VII, který se označoval BH-33E-VII a jednoho stroje BH-33H označovaný též B-133 s motorem BMW "Hornet". B-133 zahájil letové zkoušky 7. srpna 1929.  Další objednávky však MNO směřovalo na využití řadového motoru Škoda L, což byla upravená kopie motoru H-S ???. Tak vznikl typ označovaný BH-33L nebo po vojensku Ba-33.
A jak dopadl let BH-33E Malou dohodou? BH-33E pilotovány jugoslávskými a našimi letci obsadily druhé až čtvrté místo, takže pro typ to byl úspěch.Ba-33.
Technický popis - jednomístný, jednomotorový, vzpěrový dvouplošník. Kovová  kostra trupu s překližkovou a plátěnou karosérií, dřevěná kostra křídla k druhému nosníku taktéž potažena překližkou, jako celek plátnem.  Hvězdicový  motor, poháněl dvoulistou, dřevěnou vrtuli  Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - letouny měly standartní kamufláž té doby khaki/hliník. Obvyklé znaky na křídlech a SOP. Na trupu bílý obdélník, nebo označení c a příslušné pořadové číslo stroje v učilišti.
| ZÁKLADNÍ     TTD | 
| 
 Rozpětí   | 
 8,90 m  | 
| 
 Délka  | 
 7,04 m  | 
| 
 Nosná plocha  | 
 22,20 m2  | 
| 
 Hmotnost prázdná  | 
 850 kg  | 
| 
 Motor   | 
 Walter "Jupiter" VII - 353 kW  | 
| 
 Maximální rychlost  | 
 294 km/h  | 
| 
 Dolet   | 
 450 km   | 
| 
 Dostup  | 
 11 000 m  | 
| 
 Stoupavost  | 
 11,0 m/s  | 
| 
 Výzbroj  | 
  ????????  | 
| MODELY 1:72 | 
| firma | název | provedení | doba vzniku  | poznámka | 
| není mi znám žádný model |  |  |  | je možný  pouze scratchbuilt za využití některých dílů  z Avia BH-21 od KoPro | 
PODKLADY | 
| Čs. letadla I | V. Němeček | foto, text, výkres |  | 
| Vzduch je naše moře | J.Rajlich, J.Sehnal | foto, text, bokorys | 
| HPM 10, 11/1994 | profil | výkres, foto, text, bokorysy |