B-534 verze II

 Na této fotografii jsou krásně vidět charakteristické znaky B-534 verze II B-534.1001 nebo 1002, tedy jeden z řeckých strojů.
Asi nejatraktivnější zbarvení čs. stroje v této verzi je stroj od 1. LP, 32. letky s manévrovým označením z roku 1937. B-534 od 35. nebo 44, letky.
B-534 SVZ. Tento stroj sem již časově nespadá, ale je na něm vidět dodatečně zakrytá kabina. Toto řešení MNO odmítlo, zda jej využily ve větší míře SVZ a Luftwaffe či zda šlo vždy jen o dva původní stroje není asi jasné.  B-534 od 3. LP, 37. letka

B-534 2. verze (označování též verze II) zahrnuje stroje výrobních čísel 102 až 147. Byly dodány ve dvou výrobních sériích. Od 1. verze se lišily montáží čtyř kulometů do trupu a s tím souvisejícím větším aerodynamickým krytem závěrů kulometů na trupu, tedy těch charakteristických boulí na bocích. Jinak měly stroje 2. verze opět dva samostatné lapače vzduchu pod přídí na spodních hranách kapotáže motoru, dřevěnou vrtuli a otevřený pilotní prostor. Kola již prý dostala aerodynamické kapoty, já však nikde snímek verze II s kapotami neviděl. Kapoty byly stejně v běžném provozu z travnatých letišť demontovány, neboť se zanášely bahnem, to působilo uvnitř kapoty jako brzda a způsobilo několi nehod při nichž se stroj převrátil na příď, takzvaně "zakopl". Několik strojů z této verze bylo využito k různým experimentům a stroj výrobního čísla 139 byl dosti odlišný od běžného vzhledu této verze. Na strojích B-534.136 a 143 byly v roce 1938 zkoušeny kapkovité kryty kabin podle návrhu ing. Novotného. Ten chtěl instalací těchto překrytů zlepšit aerodynamiku starších verzí stroje a zvýšit tak nejen pohodlí pilotů, ale i výkony. Bohužel MNO bylo opět jednou zpátečnické. Fotografie těchto překrytů na čs. strojích jsem zatím neviděl.

V této verzi byly vyrobeny i jediné dva stroje určené na export. Zakoupil je řecký milionář a věnoval řeckému letectvu. Stroje se odlišovaly snad jen označením, jež znělo Avia 534.1001 a 1002. Některé weby zabývající se Španělskou občanskou válkou uvádějí v seznamech republikánských strojů i B-534 právě druhé verze. Fotograficky však tuto informaci nedokládají. Vzhledem k tomu, že osudy našich strojů jsou známy, připadaly by v úvahu jako stroje zapojené do španělského konfliktu jen asi tyto řecké stroje. Ale to je jen hypotéza a koliduje s údajným zdokumentováním existence v řeckém letectvu. Tam však prý figurovaly jen pod názvem Avia a tedy nelze odlišit co byly stroje BH-33 získané z Jugoslávie a co právě "pětistovky". Milovníci přesných faktů nechť prosím zapomenou na poslední věty této stránky.


ZÁKLADNÍ     TTD

Rozpětí

9,40 m

Délka

8,10 m

Nosná plocha

23,56 m2

Hmotnost prázdná

???? kg

Motor

Avia HS 12Ybrs

Maximální rychlost

??? km/h

Dolet

600 km

Dostup

????? m

Stoupavost

15,1 m/s

Výzbroj

4x vz.30 7,92mm
6x 10 kg nebo 4x 20 kg pum

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku