AERO A-30, A-230

A-30 A-30
A-30 A-30
Záběr na A-30 zařazený u jednotky - takových mnoho není
A-230 A-230
A-230 A-230
A-30
     Dálkový zvědný a střední bombardovací letoun A-30 vznikl na základě zkušeností s jednou z pokusných motorových verzí typu A-11 s motorem Lorraine Dietrich 12Cc. Drak A-30 představoval zvětšeninu A-11 se zapracováním prvku jedenapůlplošníku. Prototyp byl dlouho upravován, stále se něco měnilo a upravovalo a až v létě 1927 byl vývoj ukončen. Stroj získal i mezinárodní a národní rekordy, ty však byly brzy překonány dokonalejším konkurenčním typem - Letovem Š-16. Dá se říci, že letoun A-30 nebyl stroj na výši doby. Celkem továrna pro letectvo postavila tři prototypy a pět sériových strojů v letech 1928 a 1929. Sériové stroje však nesly motor Škoda L. Tento motor mělo i dvanáct zlepšených strojů Ab-30 s dělenou osou podvozku dodaných v letech 1931 a 1932. I z počtu stavěných kusů je vidět jak moc byli vojáci se strojem spokojeni. Výroba byla jen nouzovou prací pro továrnu. Vznikl i prototyp s motorem Jupiter označený A-130 a s původním motorem Lorraine Dietrich 12Cc pak verze A-230. Těch bylo postaveno 25 kusů i přes jejich totální zastaralost a pokles výkonů pod úroveň původních A-30. Uvádí se, že pro svůj "lákavý vzhled" a letové vlastnosti dostaly dvěstětřicítky přezdívku "lochneska". Protože s motory Škoda L byly u strojů A-30 a Ab-30 problémy, bylo postupně osmnáct strojů přestavěno na verzi A-330 s motorem Praga ESV. Bohužel zatím neznám ani jediné foto tohoto stroje.

Technický popis - dvoumístný, jednomotorový, vzpěrový víceúčelový dvouplošník. Kostra trupu a OP kovová, křídla ji měla dřevěnou. Vše potaženo plátnem, příď s motorem duralovými plechy. Řadový motor, dvoulistá, dřevěná vrtule. Podvozek samozřejmě pevný, záďový s ostruhou.
Barevné provedení - stroje dostaly standartní kamufláž khaki/hliník a kruhové výsostné znaky.

ZÁKLADNÍ     TTD A-30

Rozpětí

15,30 m

Délka

10,00 m

Nosná plocha

51,40 m2

Hmotnost prázdná

1 460 kg

Motor

Škoda L - 330 kW

Maximální rychlost

243 km/h

Dolet

1075 km

Dostup

6 500 m

Stoupavost

3,4 m/s

Výzbroj

1 (2?) x Vickers 7,7 mm
2 x Lewis 7,7 mm
až 600 kg pum

ZÁKLADNÍ     TTD A-230

Rozpětí

15,30 m

Délka

10,00 m

Nosná plocha

51,40 m2

Hmotnost prázdná

1 460 kg

Motor

Škoda L - 330 kW

Maximální rychlost

243 km/h

Dolet

1075 km

Dostup

6 500 m

Stoupavost

3,4 m/s

Výzbroj

1 (2?) x vz.28 7,92 mm
2 x vz.28 7,92 mm
500 kg pum

MODELY 1:72
firmanázevprovedenídoba vzniku poznámka
není mi znám žádný model
PODKLADY
Čs. letadla IV. Němečekfoto, text, výkres
Vzduch je naše mořeJ.Rajlich, J.Sehnalfoto, text,
Aero 1919-1999P. Kučerafoto,

Zpět na výběr typů

Zpět na hlavní stránku